- Hozzászólások: 582
- Köszönetek: 0
Mitológia, vallás, filozófia Középföldén
- Well-of-Souls
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
Man in general, if reduced to himself, is too wicked to be free.
Joseph de Maistre
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Ninniach
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
- Hozzászólások: 594
- Köszönetek: 0
All we have to decide is what to do with the time that is given to us.
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Lamorak
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
- Hozzászólások: 796
- Köszönetek: 0
Well-of-Souls írta:
Azért egy dolog nem hagy engem békén. Mi végül is a garanciánk arra (újabb kérdés, bocs...), hogy Tolkien a mítosz valamennyi rétegét ugyanakkora sikerrel formálta tökéletesre, mint mondjuk a nyelvi vagy geográfiai vonatkozásokat (amikre végül is szintén mondhatjuk, hogy vannak benne hézagok)? Nyilván nem vitatom a teljességre való törekvés igényét, de hát végül is nem a Jóisten ő se. Még mindig az a problémám, hogy biztos, hogy szabad-e szándékosan létrehozott, célzott bizonytalanságról beszélnünk itt - nem egyszerűen csak mi látunk jelentéseket ott, ahol esetleg csak lecsiszolatlanul maradt sarkok vannak...?Lamorak írta: De az, h Tolkien mozgásba hozza ezeket a hagyománzokat és jelentéseket, maga egy jelentés; pusztán a bizonytalanság jelent valamit.
Ó, egy pillanatig sem hiszem, h Tolkien tudatosan és tökéletesen csinált volna bármit is. Engem egyáltalán nem érdekel, mit csinált tudatosan és mit nem. Engem az érdekel, mi van a szövegben, és én (és Shippey) a szövegben ilyen finom ingadozásokat vélek látni. Az nem releváns, h ezeket Tolkien 'tette-e bele', akarta-e vagy nem. A lényeg a jelentés. Az, h 'Tolkien ezt és ezt csinálja a hagyományokkal', mindig úgy értendő (legalábbis ha tőlem jön), h a szövegben a hagyományok, kijelentések, bizonytalanságok ilyen és ilyen használata látható.
Lovasok és szkíták:
a Rohirok kultúrájának minden eleme (magukon a lovakon kívül) óangol/angolszász. Nézd meg a nyelvüket (óangolul beszélnek ti.), építészetüket, elbeszélő hagyományaikat, neveiket, felszereléseiket: nem szkíta, germán.
Lamorak
Pantes anthrópoi tou eidenai oregontai physei.
(Aristotelés)
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Well-of-Souls
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
- Hozzászólások: 582
- Köszönetek: 0
Azért egy dolog nem hagy engem békén. Mi végül is a garanciánk arra (újabb kérdés, bocs...), hogy Tolkien a mítosz valamennyi rétegét ugyanakkora sikerrel formálta tökéletesre, mint mondjuk a nyelvi vagy geográfiai vonatkozásokat (amikre végül is szintén mondhatjuk, hogy vannak benne hézagok)? Nyilván nem vitatom a teljességre való törekvés igényét, de hát végül is nem a Jóisten ő se. Még mindig az a problémám, hogy biztos, hogy szabad-e szándékosan létrehozott, célzott bizonytalanságról beszélnünk itt - nem egyszerűen csak mi látunk jelentéseket ott, ahol esetleg csak lecsiszolatlanul maradt sarkok vannak...?Lamorak írta: De az, h Tolkien mozgásba hozza ezeket a hagyománzokat és jelentéseket, maga egy jelentés; pusztán a bizonytalanság jelent valamit.
Man in general, if reduced to himself, is too wicked to be free.
Joseph de Maistre
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Estel Adániel
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
- Hozzászólások: 2982
- Köszönetek: 2
Mornie utúlië! Believe and you will find your way
Mornie alantië! A promise lives within you now
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Szépmezőszárnya
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK1
- Hozzászólások: 13
- Köszönetek: 0
szerintetek mennyi közük van a szkítákhoz lovasvég harcosainak?
szerintem Tolkien teljes mértékben róluk mintázta...
Szépmezőszárnya
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Lamorak
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
- Hozzászólások: 796
- Köszönetek: 0
Well-of-Souls írta: Kérdés: mit gondolsz (gondoltok), tudunk (egyáltalán lehetséges...?) megbecsülni azt, hogy a skolasztikus/manicheus elemek milyen arányban tűnnek fel a corpus vonatkozó részeiben...? A magam részéről úgy érzem, hogy van egy izmos skolasztikus törzs, amin néha ki-kinőnek a manicheus "oldalágak". Mindenesetre nem fifty-fifty - vagy tévednék?
Persze, hiszen 'hivatalos' teológiai álláspont Tolkiennél is a priváció (legalábbis az Ainulindale teológiájából kiindulva), és Shippey sem azt állitja, h a kettő minden súllyal egyenrangú, hanem azt (és szerintem ez az érdekes, és ez az, ahol igaza van), h ezek a 'manicheus', dualista elemek, az árnyék és a sötétség önálló, független létezése és hatása időnként be van vazetve, legalábbis értelmezési lehetőségként. Shippey-t úgyis újra kellene olvasnom, mert a LEP-re megjelenő Lassiba akarok a Roadról egy ismertetőt irni (és Shippey már megigérte, h ir egy rövid cikket nekünk, úgyhogy ha szerencsénk van, ilyenek is lesznek a következő Lassiban); majd reflektálok. De az, h Tolkien mozgásba hozza ezeket a hagyománzokat és jelentéseket, maga egy jelentés; pusztán a bizonytalanság jelent valamit.
Lamorak
Pantes anthrópoi tou eidenai oregontai physei.
(Aristotelés)
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Well-of-Souls
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
- Hozzászólások: 582
- Köszönetek: 0
Ebben tökéletesen egyetértek Veled.Lamorak írta:
Well-of-Souls írta: Azért az ágostoni rendszerben, neoplatonizmus ide vagy oda, csak benne volt explicite kimondva, h a bűn és a gonosz lélthiány, priváció; ennyiben talán kevésbé manicheus
Kérdés: mit gondolsz (gondoltok), tudunk (egyáltalán lehetséges...?) megbecsülni azt, hogy a skolasztikus/manicheus elemek milyen arányban tűnnek fel a corpus vonatkozó részeiben...? A magam részéről úgy érzem, hogy van egy izmos skolasztikus törzs, amin néha ki-kinőnek a manicheus "oldalágak". Mindenesetre nem fifty-fifty - vagy tévednék?
Man in general, if reduced to himself, is too wicked to be free.
Joseph de Maistre
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Lamorak
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
- Hozzászólások: 796
- Köszönetek: 0
Well-of-Souls írta: az ágostoni megközelítés lenne (utóbbi "megkeresztelt" pár újplatonista nézetet, amiknek a dualizmusa kicsit manicheus-ízt adhatott a dolognak...)
Azért az ágostoni rendszerben, neoplatonizmus ide vagy oda, csak benne volt explicite kimondva, h a bűn és a gonosz lélthiány, priváció; ennyiben talán kevésbé manicheus. Másban lehet; nagyon régen olvastam Ágostont, és csak alapvonalakra emlékszem.
Egyébként Platónt és bizonyos értelemben a neoplatonikusokat sem nevezném dualistának; pontosan arról van szó Platónnál és Plótinosnál is, hogy az Ideák/Egy teljessége nem tételez egy másik teljességet a másik póluson, hanem ennek a teljességnek a hiányát (a platóni barlang látszat-árnyák világa, Plótinos anyag-felfogása, ami szintén alapvetően priváció).
Neoplatonizmushoz nem értek; Platónhoz igen.
Lamorak
Pantes anthrópoi tou eidenai oregontai physei.
(Aristotelés)
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Angwen
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
Ninniach írta: Én a dualizmus egyes elemeire gondoltam, nem egy komplett dualista világképre. Mellesleg már Eru tudja melyik (de Ankalimon egyszer kifejtette) perzsa dualista irányzatban van egy olyan, hogy az Egy (Ahura Mazda) megteremti a Jót és a Gonoszt (Spenta Mainyu és Angru Mainyu), és az emberek feladata, hogy a Jó pártjára állva segítsenek kiűzni a Gonoszt a világból (az már megint egy külön dolog, hogy a zoroasztrizmusban Spenta Mainyu összeolvadt Ahura Mazda-val). És itt azért találhatóak ismerős vonások, nem?
Oké, meggyőztél. Tény, hogy itt is jelen van a két pólus harca legalábbis látszólag kiegyenlített erőviszonyok mellett, amibe az embereknek (meg egyéb gyengébb-erősebb lényeknek) is van beleszólásuk.
"Bízz Istenben, és tartsd szárazon a puskaport!" (Oliver Cromwell)
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Well-of-Souls
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
- Hozzászólások: 582
- Köszönetek: 0
Én azt gondolom, hogy a két pólus inkább a virágzó skolasztika (mondjuk az Aquinói Szent Tamás-féle iskola) illetve az ágostoni megközelítés lenne (utóbbi "megkeresztelt" pár újplatonista nézetet, amiknek a dualizmusa kicsit manicheus-ízt adhatott a dolognak...)Lamorak írta: Tolkien legalábbis ingadozik e skolasztikus (mondjuk ágostoni) és egy dualista (amit Shippey 'manicheusnak' nevez) álláspont között
Man in general, if reduced to himself, is too wicked to be free.
Joseph de Maistre
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Lamorak
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
- Hozzászólások: 796
- Köszönetek: 0
Oisin írta: Tolkien teljes mértékben a (skolasztikus) keresztény teológiának megfelelően képzeli el a Jó és a Gonosz viszonyát, vagyis a Gonosznak nem tulajdonít saját önálló létezést, azt privációként (hiányként) fogja fel, és a szabad akarat "eltévelyedéséből" származtatja.
Én Tom Shippey Road to Middle-earth-je óta hajlamos vagyok ezt egy kicsit túl egyszerűnek látni: Tolkien legalábbis ingadozik e skolasztikus (mondjuk ágostoni) és egy dualista (amit Shippey 'manicheusnak' nevez) álláspont között, és éppen ezzel az ingadozással (is) hoz létre jelentéseket. A gonosz, az Árnyék, nagyon sokszor konkrét, önálló létezést és hatást vesz fel. Az egy másik dolog, h eredetét tekintve a gonosz nyilván Ilúvatar teljességének tagadásán, az abból való (szabadon eldöntött) 'kiszálláson' alapul; itt viszont szerintem azt a tolkieni fogást kell megfontolnunk, h a forrás, ahonnan ezt a teológiai rendszert levezeti, a fikció szerint tünde forrás, ami tehát Morgoth és az ő oldala szempontjából nyilván elfogult. A teológiát Középföldén is a győztesek írják. Szauron Númenorban határozottan egy manicheus-szerű teológiát (vagy egyenesen 'sátánista' teológiát) ad elő, ami könnyen lehet, h nem is 'tudatos' hazugság, hanem egyszerűen a 'másik oldal' verziója.
Ebből persze nem következik, h Középföldén belül, Tolkien világában ez nem igaz, tehát h az Ainulindale története valóban a forrás elfogultsága miatt mondja azt, amit mond. Nem is ez a lényeg szerintem, hanem az, h Tolkien itt is ráirányítja a figyelmet a (teológiai) tudás átadásának közvetítő közegeire, a hagyományokra, végső soron a szövegekre és forrásokra, amelyek az ilyen jellegű tudást (is) fenntartják. Ennyiben pedig teljesen elfogadható, h a gonosz időnkénti 'manicheus' aspektusának megjelenítésével valamelyest kikezdi, aláássa, 'kihívja' és megkérd(őjel)ezi a forrást (=szöveget) és annak hitelességét.
Lamorak
Pantes anthrópoi tou eidenai oregontai physei.
(Aristotelés)
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Estel Adániel
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
- Hozzászólások: 2982
- Köszönetek: 2
Dín, erre csak anyit mondhatok, hogy ha valamikor a közeljövőben újra elolvasod a Szilmarilokat, meg fogod látni, hogy az emlékeid sántítanak... Lásd: Aule és a törpök, azok életrekeltése, majd elaltatása, az entekkel kapcsolatos huzavona, a Gyermekek ébredése, és a tanács Melkor bebörtönzésére, illetve Lúthien és Beren sorsára - ezek mind-mind olyan momentumok, ahol maga Eru nyúl bele a dolgok menetébe - bár ezt néha úgy fogalmazza a könyv, hogy pl. "Manwe Ilúvatar ilyen és ilyen tanácsát érezte a szívében"...Dínchamion írta: Nekem ez csöppet sántít. Azért nem értem, mert hol "érezeti a támogatását tanáccsal-ezzel-azzal"? Emlékeim szerint egyes-egyedül Númenornál avatkozik be bármely szinten Arda eseményeibe.
Mornie utúlië! Believe and you will find your way
Mornie alantië! A promise lives within you now
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Well-of-Souls
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
- Hozzászólások: 582
- Köszönetek: 0
Semmi gond, húzós napom van, valószínűleg félreértettelek
Minden jót:
Well
Man in general, if reduced to himself, is too wicked to be free.
Joseph de Maistre
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Oisin
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
Amit írtam azt mindennek szántam csak a Te rendreutasításodnak nem! Csak annak akartam elejét venni, hogy a saját OFF megjegyzésemből a teodicea tarthatatlanságáról vita legyen, szóval ha valakit rendreutasítottam, akkor az én magam vagyok.
Üdv, Oisin
If I saw my son Osgar and God hand to hand on the Hill of the Fiana, my son put down, I'd say that God is a strong Man!
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Ninniach
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
- Hozzászólások: 594
- Köszönetek: 0
Angwen írta: Még mindig úgy érzem, hogy a dualizmus nem stimmel erre a világra.
Én a dualizmus egyes elemeire gondoltam, nem egy komplett dualista világképre. Mellesleg már Eru tudja melyik (de Ancalimon egyszer kifejtette) perzsa dualista irányzatban van egy olyan, hogy az Egy (Ahura Mazda) megteremti a Jót és a Gonoszt (Spenta Mainyu és Angru Mainyu), és az emberek feladata, hogy a Jó pártjára állva segítsenek kiűzni a Gonoszt a világból (az már megint egy külön dolog, hogy a zoroasztrizmusban Spenta Mainyu összeolvadt Ahura Mazda-val). És itt azért találhatóak ismerős vonások, nem?
All we have to decide is what to do with the time that is given to us.
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Dínchamion
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
Angwen írta: A Valáknak ugyanis van egy "telefonos segítségük" arra az esetre, ha minden kötél szakad, egy külső, mindannyiuknál hatalmasabb teremtő erő, aki az ő oldalukon áll: Ilúvatar. Igaz, hogy nem szól bele az eseményekbe lépten-nyomon, de azért érezteti a támogatását tanáccsal-ezzel-azzal, sőt, időnként közvetlenül is (lásd Númenor bukása), és hosszú távon megígérte a Valáknak a gonosz elleni végleges győzelmet.
Nekem ez csöppet sántít. Azért nem értem, mert hol "érezeti a támogatását tanáccsal-ezzel-azzal"? Emlékeim szerint egyes-egyedül Númenornál avatkozik be bármely szinten Arda eseményeibe.
Ami pedig a gonosz elleni végleges győzelemre való ígéretet illeti: ez ismerős máshonnan is, de még sehol sem volt _bizonyíték_, csak ígéret. Nagy különbség!
Üdv:
Dín
- You are under arrest, Chancellor!
- Are you threatening me, Master Jedi?
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Well-of-Souls
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
- Hozzászólások: 582
- Köszönetek: 0
Köszönöm a summás rendreutasítást, bár nem hiszem, hogy bárki másnál (vagy a véleményem kifejtéséhez szükségesnél) jobban belementem volna a dolgok igazságtartamának tárgyalásába. Ha viszont a téma OFF, akkor talán a teodicea tarthatatlanságáról se mondjunk ezen a helyen ítéletet .
Üdv:
Well
Man in general, if reduced to himself, is too wicked to be free.
Joseph de Maistre
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Oisin
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
Igazad van, Tolkien teljes mértékben a (skolasztikus) keresztény teológiának megfelelően képzeli el a Jó és a Gonosz viszonyát, vagyis a Gonosznak nem tulajdonít saját önálló létezést, azt privációként (hiányként) fogja fel, és a szabad akarat "eltévelyedéséből" származtatja.
Az már más kérdés, hogy ez az álláspont egy önellentmondásra épül, következésképp tarthatatlan. A teodicea (Isten "felmentése" a Gonoszért való felelősség alól) ugyanis nem összeegyeztethető a mindenhatósággal. Csakhogy ez már OFF. Ennek a topicnak szvsz nem az a célja h a Tolkien által Középfölde világába "beleírt" teológiai elképzelések igazságát vizsgálja, legfeljebb az h kimutassa, mik ezek a teológiai elképzelések.
Üdv, Oisin
If I saw my son Osgar and God hand to hand on the Hill of the Fiana, my son put down, I'd say that God is a strong Man!
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Ninniach
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
- Hozzászólások: 594
- Köszönetek: 0
All we have to decide is what to do with the time that is given to us.
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Finwe
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
- Hozzászólások: 1195
- Köszönetek: 0
Ninniach, engem épp a rossz keletkezésének elmélete érdekel. Konkrétan: tételezhető e Melkor örök tette (lázadása) irracionalitásként, amire maga Eru sem számít, hanem csak bekövetkeztekor ismer meg és rögtön alkalmazkodik hozzá. Vagy Iluvatar számára egy kezdettől fogva ismert lehetőség volt? Tehát racionalitás?
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Angwen
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
Ami a Jó és Gonosz egymás nélküli létezését illeti: végül is majdnem mindegy, hogy lehetséges-e, a lényeg, hogy mi nem tudjuk elképzelni. Semmiféle (kitalált vagy valódi) világot nem érzünk hitelesnek, amiből bármelyik is hiányozna.
"Bízz Istenben, és tartsd szárazon a puskaport!" (Oliver Cromwell)
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Ninniach
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
- Hozzászólások: 594
- Köszönetek: 0
All we have to decide is what to do with the time that is given to us.
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- amanibhavam
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
Remélem, nem túl homályos...
love is the shadow that ripens the wine
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Ninniach
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
- Hozzászólások: 594
- Köszönetek: 0
All we have to decide is what to do with the time that is given to us.
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Finwe
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
- Hozzászólások: 1195
- Köszönetek: 0
Tényleg "baleset" volt szerintetek Melkor lázadása, vagy szükségszerű volt hogy megszülessen a gonosz? És most Tolkien világából induljunk ki, ne az ellentétek elvéből.
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
Finwe írta: A másik dolog, hogy Tolkien világában kezdetben létezik jó rossz nélkül. A rosszat Melkor hozza létre.
Itt a pont! Mert kezdetben semmi sem volt gonosz!
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Finwe
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
- Hozzászólások: 1195
- Köszönetek: 0
A másik dolog, hogy Tolkien világában kezdetben létezik jó rossz nélkül. A rosszat Melkor hozza létre.
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Ninniach
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
- Hozzászólások: 594
- Köszönetek: 0
Dínchamion írta: 3. Eru szerintem tökéletesen kívül esik minden középföldi vizsgálódáson. Melkor ellenben nem. Szvsz ha már dualitás, akkor Melkor vs. Valák.
És ezennel ismét eljutottunk a perzsa dualizmus (mazdakizmus) egyes elemeihez. A kedvencem
All we have to decide is what to do with the time that is given to us.
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!
- Well-of-Souls
- Nem elérhető
- COM_KUNENA_SAMPLEDATA_RANK6
- Hozzászólások: 582
- Köszönetek: 0
Dínchamion írta: A "Van-e Gonosz Jó nélkül?" kérdéskörben nagyon tudom ajánlani Tütüke hozzászólását... Ez szerintem elég egyszerűen rövidre zárja a témát, ha nem keletkezéselméleteket vizsgálunk...
De hogyan? A szóban forgó idézet azt állítja, hogy létrejött egy önálló létezéssel bíró gonoszság, de azt "a gonoszság" hozta létre, amely viszont eredetileg jónak teremtetett...
Man in general, if reduced to himself, is too wicked to be free.
Joseph de Maistre
Kérjük, hogy Bejelentkezés vagy vagy Fiók létrehozása, hogy csatlakozhass a beszélgetéshez!