A fontosabb részek a pályázatból:
6 éve toldozgatjuk-foltozgatjuk a 2003-as velemi táborhoz kidolgozott kreatív/közösségi koncepciót. Eljött az ideje egy alapos felülvizsgálatnak. Az elmúlt évek nagytáborainak sok sikeres és néhány kevésbé sikeres kezdeményezéséből nagyon sok tanulság gyűlt össze, amit megfelelő rendszerezés, átgondolás után fel lehetne használni egy új nyári tábori szisztéma kialakítására, megújítva-megőrizve a tolkienita/közösségi/kreatív tevékenységegyüttest.
Mindezek alapján az újragondolás folyamata a következő lépésekben fog történni:
1. A potenciális közösségvezetők bevonásával végiggondoljuk, hogy milyen típusú közösségi és kreatív tevékenységek, programok szolgálják legjobban a cél elérését, vagyis a különleges egyéni igényeket kielégítő emtétés hangulat kialakítását.
2. Kidolgozunk egy javaslatot a tervezett programtípusokra, tevékenységekre és időbeli arányokra a közösségépítés igényeinek megfelelően.
3. Megtervezzük, hogy az említett programtípusokat, tevékenységeket milyen tolkieni értékeket világosan megjelenítő kerettörténeti dramaturgiával lehet legjobban támogatni: milyen eseményeket, fordulópontokat és ösztönzőket lehet beépíteni, illetve milyen felszültség-dinamikával lehet a motivációt az egész tábor alatt fenntartani.
Amin szeretnénk változtatni
- Az előzetes hirdetés, reklámozás sokkal intenzívebben, mint eddig.
- A tábor nyitás és zárás gondos elválasztása a keretjáték erősen hangsúlyozott indításától és zárásától úgy, hogy az első nap délutánja már és az utolsó nap délelőttje még teljes értékű tábori program legyen. (A pakolás, fel- és lebontás a táborozók érkezése előtt, illetve után történik.)
- A csapatprodukciók között helyes egyensúlyt kell találni a komoly és a humoros témák között - meg kell teremteni a komoly előadások kialakításához szükséges feltételeket. (A tolkieni értékek - amelyek a tudattalan szűrést és értékformálást végzik, igénylik a komoly előadási formát. A tisztán humoros produkciókínálat kiüresíti a tábori programot - pont a lényeg veszik el.) A komoly esetén előzetesen kötött témakörök, és kötött formák - pl.: kötelező tánc, zene, vers.
- Minden tábori szabályt a keretjátékba kell illeszteni, és korlátok között változtathatóvá tenni (népgyűlés)
- a keretjáték tudatos dramatizálása, a feszültségkeltés és feszültségoldás dinamikájának gondos tervezése és precíz kivitelezése (az eddigieknél sokkal több és jobban előkészített keretjáték "esemény").
- Az ismeretterjesztő előadások meghallgatásának szükségessé tétele a keretjáték megfelelő alakításával.
- Kreatív és színpadi produkciók szervezésének lehetősége csapatkereteken kívül is (Ezt is a megfelelő tevékenységtípust vezető szervezők felügyelik, de építeni szeretnénk az olyan spontán kezdeményezésekre, mint a várgesztesi bábelőadás, vagy a szorospataki tűztánc)
- A harci gyakorlatok mellett taktikai és stratégiai elemeket is felvonultató programok beillesztése a programba.
- Valamilyen nagy közös építmény (totem, templom, palota, kilátó) közös építése.
- Csapat és tábori krónikák vezetése
- A szervezőkkel kötendő szabályos szerződés ("önkéntes munka" szabályai szerint)
- Nem túl szigorú, de szigorúan betartott házirend
- Nincs külön kommunikációs felelős - minden szervező az…
- Nem táborszervezői képzés, hanem szervezői felkészülés lesz. Sok-sok közös ötletelés, szituációk kipróbálása és ráhangolódás. Kevés, de koncentrált elmélet.
- Fokozott figyelem az alkotó művészeti tevékenységen (nem kézművesség, hanem képzőművészet, nem krónikások, hanem vers és próza)
- A krónikás rend nem rendként funkcionál, hanem NPC-ként a tábori dokumentáció (video és újság) elkészítésén dolgozik folyamatosan.
Létszám
Az eddigi táborok szervezési és gazdasági tapasztalatai alapján a nagytábor ideális létszáma 140 és 160 fő között található. Ez az a létszám, amellyel kedvező szállás és étkezés árakat lehet elérni, amely biztosítja a megfelelő létszámú, minden területet lefedő táborszervezői csapat kedvezményeinek, és a különböző, kellékek, eszközök beszerzésének finanszirozását. Emellett ez az a létszáma, amelyben fennakadás, hangulatromlás nélkül biztosítható a 30-40 elsőtáborozó bevonása, amely viszont a Társaság hosszú távú fennmaradásának érdekében elengedhetetlen.
A táborozók tervezett létszáma, a szervezőkkel együtt 150 fő, akik a nagy létszámra való tekintettel 5-6 25-30 fős nagycsapatba ("nemzetség") illetve nemzetségenként 3 kiscsapatba ("család") lennének beosztva.
A szervezői csapatot a minden eddiginél összetettebb és tudatosabb háttértevékenység támogatása érdekében fix 30 főben határozzuk meg. (Ez a várható résztvevői létszám 20 %-a)
Időtartam
Az előzetes koncepciónkban felvázolt mindenre kiterjedő tevékenység-együttest előreláthatólag nem lehet az eddigi gyakorlatban szereplő 8+2 fél nap időtartamba belezsúfolni. Elgondolásunk szerint a nyitónap és a zárónap nélkül 9 nap szükséges a keretjáték és a benne megvalósuló programok zsúfoltságérzés nélküli lebonyolítására. Az eddigiektől eltérően idén a tábor előtt és a tábor után is egy-egy plusz nap állna rendelkezésre a táborszervezők számára a tábor közvetlen előkészítésére és lezárására.
A fentiekből kiderül, hogy nem a klasszikus péntektől vasárnapig táboridőtartamot tervezzük megvalósítani, hiszen a táborszervezők számára ez 13 nap elfoglaltságot jelent.
Helyszín
Olyan helyszínt kell találnunk ami:
A tábor szervezői több hónapon keresztül kerestek olyan helyszínt amely:
- alkalmas 140-160 ember elhelyezésére, és az étkezés kiszolgálására
- az épített és természetes környezet méltó a tolkieni hagyományokhoz, és megfelelő teret nyújt a tábori programokhoz
- az egy főre jutó szállás és étkezés költség nem haladja meg a napi 2900 Ft-ot a kőházban, és 2300 Ft-ot sátorban
- valamilyen mértékben zárt elszeparált környezet, és nem kell más táborozókkal vagy üdülőkkel osztozni a helyszínen.
Nagyon sok helyszínt átnéztünk ismét, és még nem is zárultak le teljesen a tárgyalások. Jelen pillanatban úgy tűnik, hogy vagy a Pécs melletti Sikonda, vagy a 2006-os tábori helyszín, Szorospatak lehet a befutó. Szóba jöhet még a simai (Sárospatak közelében) gyermektábor is, amely árban megfelel - de a feltételek valószínűleg nem megfelelőek. Ez a három hely, ahol elvileg beleférhet az anyagi keretbe a fizetendő díj, és ahol meg van, vagy megteremthető a lebonyolításhoz szükséges minden feltétel (szállás és étkezés ilyen létszámra, termek/foglalkoztatók, illetve szép természetes környezet).
Keretjáték
Az alapszituáció
A tábor - azt hiszem elsőként az MTT táborok történetében - egy táborban fog játszódni. Egy olyan táborban amelyet a Nirnaeth-be induló (Pontosabban ekkor még nem Nirnaethbe, hiszen ez a név csak a vereség után keletkezett) seregek hagytak hátra. A tábor "hivatalos" célja a győzelmi ünnepségre való felkészülés.
Keretjáték működtetése
A keretjátékban két komoly változtatást tervezünk. Egyrészt a keretjáték nagy, drámai feszültséget vagy feszültségoldást hordozó események köré szerveződik, amelyeknél elsősorban az érzelmi átélhetőséget és hatásos (élménydús) előadást próbáljuk elérni. Ezeket amolyan közönséget bevonó modern élményszínházi produkcióként szeretnénk megvalósítani, az NPC-k tábor előtti felkészülésével, a szerepek begyakorlásával.
A másik, hogy a keretjáték menete erősen interaktív lesz, vagyis a résztvevő csapatok döntései, cselekedetei alapján a keretjátéknak több ponton is változhat a folytatása, sőt az egész tábor végkimenetele is, Emellett a kerettörténet menet közben is változhat: a szervezők között működő "mesélők"-kel történő dialógusokban a csapatok olyan változtatásokat is elérhetnek, olyan szituációkba is keveredhetnek, amelyek az alap keretsztoriban még nem voltak benne.
A tábori koncepciónk szerint, a tevékenységek az interaktív keretjáték köré szerveződnek, ám a keretjáték bonyolítása, a népgyűlések, és a minimális időtartamot lefoglaló "fordulópont események" (amelyek jelentős részét úgyis beszámolókból ismerik meg a résztvevők) kivételével nem igényel önálló, az időtervezés részeként kalkulálandó programpontokat.
A tábori közösségi élménynek továbbra is a nagyobbrészt a csapatokban megvalósuló kreatív programok az elsődleges forrásai, ezt az alaphangot viszont felerősíti, mással el nem érhető plusz hangulattal fokozza a tény, hogy ezek mindegyike egy tevékenyen alakítható kerettörténet eseményeként bonyolódik le.
Közösségek
A táborban két párhuzamos közösségi struktúra működik. Mindkettőnek az a célja, hogy közösségi keretekben támogassa az egyéni kibontakozást, belső "jó érzést". Mindkettőben működik a "közösséget csak közös tevékenység tud kialakítani" elv. Az egyik azonban kimondottan a személyes kapcsolati háló, az összetartozás érzés, a barátságok kibontakozását segíti (nemzetségek/családok), a másik viszont a speciális érdeklődési formákban az önmegvalósítás, önmegmutatás terén kívánja az előrelépést támogatni (rendek). A két eltérő közösségi forma egészen más elvárásokat igényel mind létszám, mind összetétel, mind a vezető személye tekintetében.
Emiatt minden eddiginél több időt és energiát kívánunk szánni egyrészt a megfelelő vezetők kiválasztására, felkészítésére másrészt a közösségek tagjainak összeválogatására.
Fontos tapasztalat, hogy a tábori közösségben két különböző elvárás érvényesül: kellenek identitásközösségek, karizmatikus vezetővel, kidolgozott jelképrendszerrel és elegendő szellemi kapacitással és lelkesedéssel, hogy a feladatokat sikerélményt eredményezve valósítsák meg. Illetve kellenek összebújós, egymást segítő, támogató tagokból álló mikroközösségek, tyúkanyó(apó) jellegű vezetővel. Eddig egyensúlyozni próbáltunk a kettő között, e valahol mindig hiba volt… Most szeretnénk összekapcsolni a kettőt: a táborozók első szinten egy nagyobb közösségbe (ún. nemzetségbe) fognak tartozni, ami meghatározza identitásukat, és a nagy csapatfeladatokat ebben a keretben oldják meg (pl.: nagy, komoly esti előadás). Itt lesz zászló, meg póló, meg induló. Viszont minden nemzetségen belül lesz 3 család, amelyekben az ismerkedés, az egymásra hangolódás és a kisebb feladatokra (pl.: tábortüzes előadások)való készülés zajlik.
És kellenek olyan közösségek, ahol az emberek viszonylag nagy intenzitással a kedvenc dilijüket, hobbijukat elmélyülten, értő irányítás mellett gyakorolhatják. fejleszthetik készségeiket és képességeiket, illetve eredményeket (előadásokat, alkotásokat, kitűzött célokat) érhetnek el. Ezek a rendek.
A nemzetségbe való besorolásnál a fő szempont az egyenlő erősségű csapatok létrehozása, ehhez képest mellékes, hogy ki hova szeretne kerülni. Azonban a nemzetségen belül már szimpátia alapon lehet eldönteni, hogy ki melyik családba szeretne kerülni.
A kialakítandó rendeket és azok létszámát a valódi igények alapján kell tervezni. Előzetes felmérésben (első körös jelentkezés) fel kell mérni, hogy ki, milyen típusú tevékenységben venne részt egyénileg, és ez alapján kell kialakítani a rendi struktúrát, és megtalálni a rendi vezetőket. (Ha kell, legyen két táncos rend, ha úgy alakul legyen 7 fős a bölcs rend - vagy ne legyen egyáltalán, stb…)
A nemzetségvezetők kiválasztásánál a karizma, a kreativitás és a szervezőkészség az elsődleges, a családvezetőknél, az erős, nyugodt, támogató személyiség és gondoskodás. A rendi vezetőknél viszont a klasszikus pedagógus képességek jelentik a legnagyobb értéket.
Szervezők képzése
Figyelembe véve a tábor nyilvánvalóvá vált közösségfenntartó és közösségépítő jelentőségét, különösen fontosnak tartjuk az irányítást végző személyek felkészítését.
Azonban úgy érezzük, hogy az elmúlt három évben a különböző felkészítéseken a potenciális szervezők nagyrészt már hallottak mindent, amit a lehetséges problémákról elvileg tudni lehet. Ezért idén inkább felkészülés és ráhangolás jellegű foglalkozások lesznek, mint hagyományos képzések. Itt kerül sor a széles körű közös ötletelésre, illetve a tábori működést érintő minden fontosabb téma (kerettörténet, részletes programterv, házirend, stb.) is ebben a körben kerül megvitatásra. Emellett a közösségformálást úgy kívánjuk segíteni, hogy ezek amolyan szervezői csapatfoglalkozások lesznek, kitűzött megoldandó feladatokkal, játékokkal.
Viszont az ismert hiányosságok miatt két témában biztosan lesz elvi és gyakorlati oktatás:
- szerepjáték alapismeretek és gyakorlás
- a kerettörténetet érintő tolkieni mitológiai (részletes és alapos) ismeretek
A teljes pályázat:
-->
Természetesen minden építő kritikát, javaslatot szívesen látunk.
Nemsokára megjelenik a szervezői csapatba való jelentkezés felhívása.